„Małe dziecko ma jeszcze słabo ukształtowany system własnego ja i jest mocno uzależnione emocjonalnie od najbliższych osób (…). Pobyt w obcym miejscu bez najbliższych budzi w małym dziecku strach , że stanie się nieszczęście. Traci bowiem poczucie bezpieczeństwa, bodaj najważniejszej potrzeby psychicznej.”

„Na dodatek maluchy mają sporo kłopotów w słownym porozumiewaniu się.

W domu wszyscy rozumieją ich dziecinne gesty i mimikę oraz jeszcze niewyraźnie wypowiadane słowa (…).

W przedszkolu jest gorzej: nauczyciel inaczej mówi, inaczej się uśmiecha, inaczej gestykuluje (…).

Maluchy mają słabą orientację w przestrzeni, jeszcze gorzej orientują się w upływie czasu. Dominujące uczucie strachu skutecznie blokuje poznawanie nowego otoczenia i znajdujących się tam rzeczy (…). Dlatego przedszkole i wszystko, co się znajduje wokół niego, jest obce i groźne, i to przez długie dni (…).

W pierwszych dniach pobytu w przedszkolu maluchy ciągle pytają: Przyjdzie? Gdy otwierają się drzwi, reagują nadzieją: Mama przyszła? (…).  Na dodatek dzieci które stosunkowo łatwo znoszą rozłąkę z bliskimi „zarażają się” niepokojem od innych dzieci i także zaczynają płakać. (zobacz oprac. 1)

Porady dla dorosłych na pierwsze trudne dni pobytu w przedszkolu

  • „Ważne jest pozytywne nastawienie do przedszkola (…).
  • Nie może być tak, że dorośli – nie radząc sobie z dzieckiem – straszą przedszkolem (…).
  • W pierwszych dniach pobytu w przedszkolu należy szczególnie zadbać o to, w co ubrane będzie dziecko. Ubrania mają być wygodne (nie za ciasne) (…).
  • W trudnych dniach adaptacyjnych należy dziecku okazać więcej zainteresowania, miłości i czułości (…).
  • Trzeba unikać przyprowadzania dziecka do przedszkola w ostatniej chwili (…).
    Dziecięcy płacz nie może być dla rodziców jedynym wyznacznikiem samopoczucia malucha w przedszkolu (…).
  • W ciągu pierwszych tygodni czy miesięcy poniedziałki mogą być szczególnie trudnymi dniami dla dziecka. (…) podobnie jest, gdy maluszek wraca do przedszkola po chorobie. Jeśli trwała ona dłuższy okres, proces adaptacji może rozpoczynać się od nowa.
  • Trudne dni adaptacyjne trzeba zwyczajnie przetrzymać (…).  (zobacz oprac. 2) 

oprac. Izabela Kaszuba

  1. „Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach.” praca zbiorowa pod kierunkiem i przy współudziale Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej
  2. „Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach.” praca zbiorowa pod kierunkiem i przy współudziale Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej